هواوی

خودروهای چینی که از خودروهای اروپایی و آمریکایی الهام گرفته اند

  • خودروهای چینی که از خودروهای اروپایی و آمریکایی الهام گرفته اند

    در بازار مصرف ایران اطلاق صفت چینی به یک کالا، مترادف با بی کیفیت بودن و غیر قابل اعتماد بودن آن است. البته این مقایسه بی پایه و اساس نبوده چراکه اکثر کالاهای چینی که وارد ایران می شوند با توجه به سودجویی فوقق العاده تاجران و بر طبق سفارش آن ها به شرکت های تولید کننده چینی از بدترین نوع آن و درجه ۳ و ۴ است. البته برای مصرف کنندگان ایرانی که بنا به هر دلیلی در رکود اقتصادی فوق العاده به سر می برند، قیمت پایین و غیر قابل رقابت این اجناس باعث ادامه ورود آن ها به بازار می گردند.

    در سلسله مقالات “خودروهای چینی که از خودروهای اروپایی و آمریکایی الهام گرفته اند” سعی داریم به بررسی خودروهای چینی موجود در بازار ایران و شباهت ها و کپی برداری های صرف آنها از روی مدل های موفق خودرو سازان اروپا و آمریکا بپردازیم.

    در صنعت خودرو نیز از اواسط دهه ۱۳۸۰ و سیاست های غلط سیاستمداران و بوجود آمدن تحریم ها، سیل عظیم خودروهای معمولا بی کیفیت چینی به بازار ایران سرازیر شد. البته نمی توان تماما آن ها را بی کیفیت دانست، بطور مثال شرکت کرمان خودرو شروع مونتاژ خودرو های شرکت کره ای دائوو (DAEWOO) که در ایران دوو خوانده می شود کرد. شرکتی که محصولات بسیار موفقی مانند دوو سی یلو (Daewoo Cielo) و دوو ماتیز (Daewoo Matiz) و دوو اسپرو (Daewoo Espero) را تولید می کرد.

    این سه محصول نیز در بازار ایران با توجه به کیفیت خوب و جدید بودن به شدت مورد استقبال قرار گرفت. خودروی دوو سی یلو (Cielo) با موتور ۱۵۰۰ سی سی و ظاهر مدرن همراه با سواری نرم و راحت همراه با شتاب قابل قبول و خودرو ماتیز، یک ماشین جمع و جور و شهری با مجموعه ای از رنگ های شاد، دو خودرویی بودند که به خیابان های شهرهای ایران راه پیدا کردند.

    با فروش شرکت Daewoo Motors به کمپانی جنرال موتورز آمریکا و با توجه به روابط بسته ایران با آمریکا، کرمان خودرو مجبور شد که دست از تولید این خودروها کشیده و تا مرز تعطیلی پیش رود. البته خودرو ماتیز (Matiz) با نام شورولت اسپارک (Chevrollet Spart) هنوز مشغول پیشرفت بوده و در کمپانی جنرال موتورز به عنوان یک خودروی کامپکت تولید می شود.

    .

    ام وی ام ۱۱۰ و دوو ماتیز اولین دو قلوهای نا همسان بازار

    اینجا بود که کشور چین و شرکت چینی چری (Chery) که از سال ۲۰۰۱ شروع به تولید/کپی خودرو کرده بود، با توجه به اقبال عمومی خودروی دوو ماتیز (Daewoo Matiz) به بازار ایران راه پیدا کرد و اولین نسل از خودروهای کپی شده چینی در خیابان ها دیده شد. اولین خودروی شرکت چری که وارد ایران شد خودروی چری QQ3 بود. QQ3 خودرویی کاملا کپی شده از دوو ماتیز بود که از فاصله حتی ۲۰ متری نیز از دوو ماتیز قابل تشخیص نبود.

    جدا از بدنه و ایمنی که هیچ شباهتی به نسخه اصلی خود یعنی دوو ماتیز نداشت، از لحاظ فنی نیز با آن قابل مقایسه نبود. این شباهت ها به قدری واضح و ناشیانه و بدون حتی اندکی نوآوری و تغییر بود که باعث شد شرکت جنرال موتورز (General Motors) آمریکا که امتیاز این طرح را از شرکت کره ای دوو (Daewoo Group) خریداری کرده بود، شکایتی علیه این شرکت چینی تسلیم دادگاه نماید.

    حال به مقایسه بیشتر این دو خودرو می پردازیم:

    ابعاد بدنه

    نسل دوم دوو ماتیز که در بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ ساخته می شد ۳۴۹۵ میلی متر طول، ۱۴۹۵ میلی متر عرض و ۱۴۸۵ میلی متر ارتفاع داشت. ام وی ام ۱۱۰ (Chery MVM 110) نیز که امسال نسل جدید آن معرفی شده، طولی برابر با ۳۵۵۰ میلی متر، ۱۴۹۵ میلی متر عرض و ۱۴۸۵ میلی متر در مدل ۸۰۰ سی سی و ۱۵۳۰ میلی متر در مدل ۱۱۰۰ سی سی ارتفاع دارد. هردو خودرو در کلاس A بدنه (Segment A) قرار دارند.

    علاوه بر آن، هر دو خودرو وزنی کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم دارند. دوو ماتیز در حدود ۸۱۰ کیلوگرم و چری ام وی ام ۱۱۰ حدود ۸۹۰ کیلو گرم در مدل ۴ سیلندر و ۸۸۰۰ در مدل ۳ سیلندر وزن دارند.

    .

    موتور و عملکرد

    به بخش موتور و عملکرد دو خودروی دوو ماتیز و ام وی ام ۱۱۰ می رسیم. هر دو خودرو از دو نوع موتور بنزین سوز ۳ سیلندر و چهار سیلندر تخت استفاده می کنند. مدل پر قدرت تر این دو محصول نیز در دوو ماتیز موتور ۱۰۰۰ سی سی و در ام وی ام ۱۱۰، ۱۱۰۰ سی سی است. قدرت تولیدی این موتورها در دوو ماتیز ۸۰۰ سی سی ۳ سیلندر معادل ۵۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰rpm با حداکثر گشتاور تولیدی ۶۹ نیوتون متر در دور موتور ۴۲۰۰ و در موتور ۴ سیلندر ۱۰۰۰ سی سی معادل ۶۲ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰rpm با گشتاور ۸۷ نیوتون متر است.

    این اعداد در مورد ام وی ام ۱۱۰ معادل ۵۱ اسب بخار در موتور ۳ سیلند ۸۰۰ سی سی در دور موتور ۶۰۰۰rpm با گشتاور ۷۰ نیوتون متر در دور موتور ۳۵۰۰rpm و ۶۸ اسب بخار در موتور ۱۱۰۰ سی سی در دور موتور ۹۰ نیوتون متر در دور موتور ۳۵۰۰rpm است که در هردو خودرو به چرخ های جلو منتقل می شود.

    حداکثر سرعت دوو ماتیز با موتور ۸۰۰ سی سی، ۱۴۴ کیلومتر بر ساعت معادل ۸۹ مایل بر ساعت و با موتور ۱۰۰۰ سی سی ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت معادل ۹۶ مایل بر ساعت است. مدل ۸۰۰ سی سی در ۱۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و مدل ۱۰۰۰ سی سی نیز طی زمان ۱۴ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند.

    این اعداد در مورد ام وی ام ۱۱۰ و موتور ۳ سیلندر ۸۰۰ سی سی نیز در حدود ۱۷ ثانیه و با موتور ۱۱۰۰ سی سی معادل ۱۴ ثانیه است. گیربکس هر دو خودرو که در ایران موجود هستند، ۵ دنده دستی است که در مورد دوو ماتیز، گیربکس ۳ دنده اتوماتیک نیز قابل انتخاب بود.

    .

    ترمزها و تایرها

    در این بخش نگاهی به ترمزها و تایرهای دو خودروی دوو ماتیز و چری ام وی ام ۱۰۰ می اندازیم. هر دو خودروی مورد بحث از سیستم ترمز ضد قفل یا ABS استفاده می کنند که سیستم ترمز در چرخ های جلو دیسکی و در چرخ های عقب کاسه ای است.

    تایرهای مورد استفاده در خودروی ام وی ام ۱۱۰، ۱۵۵/۶۵/۱۳ بوده که اندکی از تایرهای خودروی پراید نازک تر و کم ارتفاع تر است. تایرهای دائوو ماتیز نیز بصورت فابریک ۱۴۷/۷۰/۱۳ بوده که برای تقویت ترمزگیری بیشتر با سایز ۱۶۵/۶۵/۱۳ قابل تعویض است.

    .

    فضای داخلی

    هر دو خودرو در ظاهر ۵ نفره بوده ولی در عمل جای دادن بیش از دو نفر کودک در صندلی های عقب امکان پذیر نیست. طراحی داخلی دو خودرو نیز دوباره کپی شده از همدیگر بوده ولی کیفیت ساخت قطعات و جنس آنها بسیار متفاوت است، بطوریکه در مورد ام وی ام ۱۱۰، قطعات از پلاستیک خشک نامرغوب ساخته شده اند و این در حالیست که دوو ماتیز از پلاستیک نرم تر برای داشبورد، صندلی های راحت تر استفاده کرده و صدای اتاق کمتر است.

    هر دو خودرو در ظاهر 5 نفره بوده ولی در عمل جای دادن بیش از دو نفر کودک در صندلی های عقب امکان پذیر نیست. طراحی داخلی دو خودرو نیز دوباره کپی شده از همدیگر بوده ولی کیفیت ساخت قطعات و جنس آنها بسیار متفاوت است، بطوریکه در مورد ام وی ام 110، قطعات از پلاستیک خشک نامرغوب ساخته شده اند و این در حالیست که دوو ماتیز از پلاستیک نرم تر برای داشبورد، صندلی های راحت تر استفاده کرده و صدای اتاق کمتر است.

    .

    ایمنی

    تمامی این اعداد و ارقام حاکی از شباهت فوق العاده این دو خودروست اما در مورد ایمنی خودرو مساله کاملا متفاوت است. خودروی دوو ماتیز (Daewoo Matiz) دارای ۳ ستاره ایمنی از NCAO اروپا در تست تصادف از جلو است اما در خودرو ام وی ام ۱۱۰، این استاندارد وجود نداشته و سرنشینان با خطر جراحات جدی در سر و گردن روبرو هستند.

    در مجموع این دو خودرو بسیار شبیه به هم بوده و از اولین سری کپی شده ها در بازار ایران به شمار می آیند. البته هر دو شرکت مدل های جدیدی از این دو خودرو ارائه کرده اند که هیچ شباهتی به نسل مورد بررسی نداشته و از لحاظ تکنیکی نیز (حتی شرکت چینی چری) پیشرفت بسیار زیادی چه در زمینه طراحی داخلی و چه در زمینه طراحی بدنه و موتور داشته اند.

    در مقاله بعدی به معرفی و مقایسه خودروی LIFAN X50 و بررسی شباهت ها و کپی کاری های آن از روی چند خودروی محبوب اروپایی می پردازیم.

    .

    منبع: تکرا


    مطالب مشابه


    مطالب پیشنهادی از سراسر وب

    نظر خود را در مورد این پست ارسال فرمایید.

  • Javid Garshasbi گفت:

    ممنون از سایت مفیدتون


  •