تکرا / اینترنت / چگونه آخر هفته خود را بدون شبکه های اجتماعی به سر کنیم؟!

چگونه آخر هفته خود را بدون شبکه های اجتماعی به سر کنیم؟!

شبکه های اجتماعی

بریدن از رسانه های اجتماعی و دست از کامپیوتر کشیدن واقعا گاهی حال آدم را خیلی خیلی بد می‌کند و گاهی بی خیال شبکه های مجازی شدن سخت تر از ترک اعتیاد است! حتی اگر یک نگهبان پشمالو برای کامپیوترتان گذاشته باشید:

محافظ پشمالو

پس از پشت سر گذاشتن انتخابات سخت و پر تنش آمریکا، رسانه های سراسر دنیا آکنده از اخبار سیاسی و تفسیر های خشمگینانه هر دو طرف شده اند طوری که آرامش معمول شما رو هنگام ناهار روزانه و چک کردن فیسبوک به هم می ریزند و استرس شما را بیشتر می کنند. آیا وقتی اخبار توییتر را می خوانید احساس می کنید به قفسه سینه تان فشار می آید؟ حالا وقتش است که سیم کامپیوتر را از برق بکشید.

اما گفتنش آسان است، مگر اینکه تصمیم بگیرید تلفن همیشه در دسترس خود را کلا خاموش کنید و به غر و لند های دیگران اهمیتی ندهید. حتی اگر آن ها را هم خاموش کنید، مغز شما فعالانه شما را برای چک کردن مطالب وسوسه می کند. با به اشتراک گذاری دیدگاه ها دوپامین در مغز شما آزاد شود و در نتیجه احساس خوشایندی از این کار خواهید داشت، به همین دلیل در طول زمان کاربران شبکه های اجتماعی تشنه کلیک ها، لایک ها و … می شوند.

بسیاری از ما وقتی حوصله مان سر می رود و دنبال راه چاره هستیم بدون فکر و معطلی سراغ سایت ها و شبکه های اجتماعی می رویم. پس اگر می خواهید استرس خود را کم کنید باید با اراده کامل خود را از سر زدن به مطالب و شبکه ها منع کنید. چند راه حل برای بریدن از رسانه های اجتماعی به ترتیب اهمیت در ادامه آمده است:

فقط سیستم را خاموش کنید همین!

تلفن همراه خود را خاموش کنید و آن را در یک جعبه بگذارید، جعبه را چسب پیچ کنید و دوباره آن را در یک جعبه بزرگ تر قرار دهید.هر چه دسترسی به آن سخت تر و زمان گیر تر باشد احتمال اینکه شما وسط کار علت این چسب کاری را به یاد آورید و از باز کردن جعبه ها منصرف شوید بیشتر است. در مورد کامپیوترتان لازم نیست که سیستم را مخفی کنید همین که دسترسی به اینترنت را مسدود کنید کافیست. مودم خود را از برق بکشید و آن را در جعبه ای بگذارید و مثل تلفن همراهتان آن را چسب پیچ کنید و در جعبه دیگری بگذارید.

سپس فعالیت های ضد استرس را که از نظر علمی هم ثابت شده اند امتحان کنید. مثلا به باشگاه رفته و ورزش کنید، تکنیک های تمرکز را انجام دهید، مطالعه کنید، سریال تلویزیون تماشا کنید، چیزی گوش کنید که باعث شود با صدای بلند بخندید یا با موزیک مورد علاقه تان آواز بخوانید. با این حال اگر هنوز هم مشتاق تعاملات اجتماعی هستید وقت تان را صرف خانواده و دوستان در زندگی واقعی خود کنید.

عملیات پاکسازی را اجرا کنید!

اگر می خواهید دسترسی خود به شبکه های اجتماعی را بیش از یک آخر هفته کاهش دهید، این شیوه کارآمد ترین روش برای به کل بریدن از رسانه های اجتماعی است!

ابتدا، همه برنامه های مربوط به شبکه های اجتماعی را از روی گوشی خود پاک کنید یا آن ها را غیر فعال نمایید. برای محدود کردن کامپیوتر نیز ابتدا همه پلتفرم های مربوط به شبکه های اجتماعی را از سیستم خارج کنید. سپس همه اطلاعات و رمز های از قبل ذخیره شده در مرورگر خود را پاک کنید. به این ترتیب هر بار که به فیسبوک برخوردید به صورت خودکار وارد آن نمی شوید و هر باز باید رمز خود را مجدد بنویسید (تا زمانی که حافظه تان یاری می کند) یا برنامه ای را از اول نصب کنید تا وارد حساب شبکه اجتماعی خود شوید.

اما از آنجایی که این کارها زمان بر هستند احتمال اینکه در این فاصله یادتان بیفتد که نباید به سراغ شان بروید، بیشتر است. قسمت بد ماجرا زمانی است که تصمیم می گیرید دوباره به شبکه های اجتماعی خود بپیوندید، در این صورت به چند مرحله عقب تر بر می گردید، اما اگر واقع استرس دارید مدتی دوری از شبکه های اجتماعی می تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد.

از یک برنامه کاربردی استفاده کنید!

برنامه های نرم افزاری زیادی هستند که به شما امکان می دهد دسترسی خود را به وب سایت های خاصی و طی دوره زمانی معینی مسدود کنید. برای کامپیوتر شما می توانید از برنامه FOCUS (برای مکینتاش) و FOCUS OFFICE (برای ویندوز و مکینتاش) استفاده کنید. همچنین برای گوشی برنامه FOCUS ME (برای سیستم عامل اندروید) و OFFTME (برای سیستم عامل IOS و اندروید) است.

کاربران مکینتاش می توانند از برنامه ای هسته ای به نام SELF CONTROL نیز استفاده کنند که وب سایت ها را تا ۲۴ ساعت مسدود می کند طوری که غیر فعال کردن آن تقریبا غیر ممکن است و حتی با پاک کردن آن از هارد دیسک امکان دسترسی به وب سایت های مسدود شده تا پایان زمان تنظیمی وجود ندارد. اگر فقط آخر هفته ای آرامش بخش می خواهید این برنامه ها به کارتان می آید. برخی از آن ها شبکه های اجتماعی را ۸ الی ۲۴ ساعت مسدود می کنند. راه دیگر این است که کلا دسترسی به برنامه ها و شبکه های اجتماعی را سخت تر کرد.

پیام های خود را غیر فعال کنید!

این کم اهمیت ترین موردی است که می توانید انجام دهید. پیام های به روز شدن ایمیل ها، اعلانات گوشی و دیگر هشدارهای موبایل یا کامپیوترتان را غیر فعال نمایید سپس وقتی برای چک کردن آن ها احساس نیاز می کنید، سعی کنید حواس خود را پرت کنید. مثلا به جای سر زدن به اینستاگرام یک بازی انجام دهید، به ویکی پدیا سر بزنید یا عکس حیوانات جالب را جستجو کنید. البته این عامل بازدارنده قوی ای نیست چون فقط یک لحظه غفلت باعث می شود که شما آدرس یک شبکه اجتماعی را باز کنید و وارد شوید. خوشبختانه این مسئله می تواند مشکل حواس پرتی شما برطرف کند!!

.

منبع: PopSci

توجه:

برای هرگونه سوال در زمینه گوشی و تبلت و برنامه های موبایل، می‌توانید با همکاران ما در "موبایل‌کمک" تماس حاصل نمایید.

تماس از سراسر کشور: 9099071015 (بدون پیش شماره و از تلفن ثابت)

تماس از استان تهران: 9092305296 (بدون پیش شماره واز تلفن ثابت)

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *