تکرا / نجوم / کشف دنباله دارهای انتحاری “کامی‌کازه” در ستاره ای نزدیک

کشف دنباله دارهای انتحاری “کامی‌کازه” در ستاره ای نزدیک

کشف دنباله دارهای انتحاری "کامی‌کازه" در ستاره ای نزدیک

تلسکوپ فضایی هابل به کمک تیمی از اخترشناسان آمد تا وجود ستاره های دنباله دار انتحاری که در حال شیرجه به سوی ستاره جوانی به نام HD 172555 هستند را کشف کنند. این ستاره جوان تنها در فاصله ۹۵ سال نوری نسبت به زمین واقع شده است.

البته این ستاره شناسان هنوز موفق به مشاهده این دنباله دارهای کامی کازه نشده اند، اما تلسکوپ فضایی هابل قادر به مشاهده حرکت سریع گازهای سیلیکونی و کربنی در حاشیه حلقه این ستاره شده است. محتمل ترین توضیح برای این مورد، این است که این گازها نتیجه خُرد شدن اجرام حاشیه حلقه این ستاره بوده باشند.

از آنجایی که ممکن است برخی برخوردهای کیهانی در میلیاردها سال قبل، منجر به پدید آمدن آب (و حتی حیات) در سیاره ما شده باشد، ستاره های دنباله دار کامی کازه می توانند درک ما از شکل گیری منظومه شمسی را افزایش دهند.

این ستاره ۲۳ میلیون ساله می توانسته در میانه مراحل تبدیل شدن به سیاره و یا حتی سیاره ای خاکی و قابل سکونت همچون زمین باشد. علاوه بر این، این ستاره ممکن است، غول گازی مشابه سیاره مشتری بوده باشد؛ چرا که حضور دنباله دارهای کامی کازه می تواند نشان از وجود گرانش بسیار قوی ناشی از سیارات بزرگ باشد.

در این خصوص، کارول گرادی دانشمند ارشد مرکز سفرهای فضایی گودارد در مریلند خاطر نشان کرد:

مشاهده این ستاره های دنباله دار خورشیدی در منظومه شمسی ما و در سه منظومه فراخورشیدی بدان معنی است که ممکن است این فعالیت در سیستم های ستاره ای جوان رخدادی مرسوم باشد. این فعالیت در اوج خود نشان دهنده سال های نوجوانی فعالیت یک ستاره است. مشاهده این چنین رویدادی به ما امکان بررسی رویدادهایی که در روزهای اولیه تشکیل منظومه شمسی ما، یعنی زمانی که ستاره های دنباله دار به اجرام درونی منظومه شمسی از جمله سیاره ما یورش برده اند را می دهد. در واقع، شاید این ستاره های دنباله دار وجود زندگی را امکان پذیر ساخته اند؛ چرا که با خود آب و دیگر عناصر زندگی مانند کربن را به سیاره های خاکی حمل کرده اند.

خوشبختانه، ستاره HD 172555 نسبتا به نقطه دید ما نزدیک است، بنابراین امکان مشاهده و مطالعه بیشتر آن توسط دانشمندان وجود دارد.

کامی‌کازه یا کامیکازه یکی از کلمات برگرفته از آئین شینتو (آئین باستانی ژاپن) به معنی”باد الهی” است و به حملات انتحاری گفته می‌ شود که در طول جنگ جهانی دوم، از سوی خلبانان نیروی هوایی ارتش امپراتوری ژاپن علیه کشتی‌های جنگیِ نیروهای متفقین انجام می ‌شد.

.

منبع: engadget

توجه:

برای هرگونه سوال در زمینه گوشی و تبلت و برنامه های موبایل، می‌توانید با همکاران ما در "موبایل‌کمک" تماس حاصل نمایید.

تماس از سراسر کشور: 9099071015 (بدون پیش شماره و از تلفن ثابت)