تکرا / معرفی استارتاپ ها / تک استار: معرفی استارتاپ کانگورو/ کانگورو، راهی برای بهتر دیده شدن محتوا!

تک استار: معرفی استارتاپ کانگورو/ کانگورو، راهی برای بهتر دیده شدن محتوا!

تک استار: معرفی استارتاپ کانگورو/ کانگورو، راهی برای بهتر دیده شدن محتوا!
تکرا پس از گذشت ۲ سال از حیات خود، عزم خود را برای کمک به اکوسیستم استارتاپی کشور عزیزمان جزم کرده و قصد دارد با استفاده از تریبونی که در اختیارش است، به معرفی این کارآفرینان و کسب و کارهایشان بپردازد. معرفی استارتاپ ها در قالب برنامه ای با نام “تک استار” در وب سایت تکرا منتشر خواهد شد. در حال حاضر اخباررسمی نیز ما را در این مهم یاری خواهد کرد.

در ادامه مصاحبه‌ تکرا با حسین موسوی، یکی از هم‌ بنیان‌گذاران تیم کانگورو را می‌خوانید. تیمی که قصد دارد تا بازاریابی محتوایی را به شکلی بهینه‌تر انجام دهد و به گفته خود حسین، امیدوار است که تا ۵ سال آینده، هیچ وب‌سایتی نباشد که با ویجت‌های کانگورو آشنا نبوده و از آن استفاده نکند. این تک استار را نیز از دست ندهید.

۱. لطفا تک تک اعضای تیم خود را معرفی کنید؛ الان چند نفر هستید و چه تخصص‌ها و مسئولیت‌هایی دارید؟ چند نفر هم بنیان‌گذار هستید؟

حسین موسوی هستم یکی از بنیان‌گذاران کانگورو. در تیم کانگورو در حال حاضر ۵ نفر هستیم که سه نفر تیم فنی ما رو تشکیل میدن و یک نفر که خودم باشم کار نیروی انسانی، بازاریابی و کارهای اجرایی رو انجام میدم و یک نفر هم مسئول تولید محتواست. در تیم فنی کانگورو یکی از بچه‌ها مسئول برنامه نویسی فرانت اند، یکی از بچه‌ها برنامه نویس بک اند و مدیر فنی کانگورو هم که علاوه بر مدیریت و نظارت روی کار بقیه اعضا، موارد مربوط به بیگ دیتا، هدوپ و NLP رو پیاده سازی کرده و روشون کار می کنه. من و بهرام (مدیر فنی‌ تیم) هم بنیان‌گذاران کانگورو هستیم.

۲. ایده شما چیست و چرا این ایده را برای اجرا انتخاب کردید؟

کانگورو در واقع ابزاری هست برای قدرت بخشیدن به برنامه‌های بازاریابی محتوایی. این پلتفرم صفحات وب رو کرال می‌کنه و با استفاده از پردازش زبان طبیعی روابط معنایی بین متن‌های موجود در وب، اونها رو استخراج می کنه و با استفاده از روش تبلیغات همگن مطالبی رو که مرتبط هستند به کاربر پیشنهاد میده. این ابزار در اختیار صاحبان وبسایت ها قرار داره تا بتونن از محتوای تولیدی شون روی وبسایت، درآمد کسب کنن.

۳. اگر بخواهید کسب و کار خود را در قالب یک جمله توضیح دهید (Elevator Pitch)، آن جمله چیست؟

ما با استفاده از NLP و روش تبلیغات همگن به کسب و کارها روش بهینه تری برای بازاریابی محتوایی ارائه می‌دیم و به صاحبان وبسایت ها راهکاری پیشنهاد می‌کنیم که بتونن درآمد بیشتری کسب کنن.

۴. با چه سرمایه‌ای کار خود را آغاز کردید و آیا فکر می‌کنید که این مبلغ برای شروع کارتان کافی بود؟

ما چند ماه اول رو با هزینه شخصی شروع کردیم که بیشتر این هزینه مربوط می‌شد به حقوقی که باید به نیروی انسانی پرداخت می‌کردیم و هزینه های سرور. چون از همون روز اول ما روی بستر بیگ دیتا برنامه ریزی کرده بودیم و پیش بینی می‌کردیم که به زودی باید روی مقیاس بسیار بزرگی کار کنیم.

۵. آیا تا این لحظه سرمایه گذار داشتید؟ کمی در رابطه با این موضوع توضیح دهید.

بله ما از همون ماه‌های اول با سرمایه‌گذارهای زیادی مذاکره کردیم و جالب اینجاست که همه اون‌ها کاملا علاقه مند به این کسب و کار شده بودند. به نوعی رقابت بین شون وجود داشت که روی کانگورو سرمایه گذاری کنن. ما هم سعی کردیم بهترین گزینه و بهترین پیشنهاد رو با در نظر گرفتن همه جنبه هایی که اون موقع بهشون فکر می کردیم، انتخاب کنیم.

یکی از مواردی که حتما باید بهش توجه بشه بحث سرمایه‌های غیر نقدی هست. یعنی بسیار مهمه که سرمایه گذار فارغ از اینکه چه مبلغی رو به شما پرداخت می‌کنه باید این امکان رو هم داشته باشه که از شبکه ارتباطی که داره، شما رو در رسیدن به اهداف بیزینس کمک کنه و به سمت جلو هل بده. ما از روز اول این نکته مهم رو در نظر داشتیم و اصلی ترین ویژگی سرمایه گذاری که ما باهاش توافق کردیم هم همین نکته بوده.

۶. تا این لحظه، بزرگترین چالش‌هایی که با آنها دست و پنجه نرم کردید چه بوده و فکر می‌کنید در آینده چه چالش‌هایی پیش روی شما خواهد بود؟

همیشه چالش های زیادی وجود داره. اینکه میگن سبک زندگی استارتاپی، واقعا عبارتی هست که باید درکش کنی. به نظر من دو سطح کاملا متفاوت داره. یکی از این سطوح برای افرادی هست که در یه استارتاپ استخدام میشن و ازش حقوق میگیرن و یه سطح کاملا متفاوتش برای بنیان‌گذارهای استارتاپ‌هاست.

ما چالش‌های زیادی در این راه داشتیم. چالش‌های دولتی مثل مشکل با شهرداری، مشکل با اداره بیمه، چالش‌های دیگه مثل مشکلات مالی، مشکلات فنی ریز و درشت، مشکلات بازاریابی و جذب مشتری، مشکل بزرگ در پیدا کردن نیروی انسانی متخصص و به درد بخور و… در آینده هم قطعا از این چالش‌ها زیاد خواهیم داشت.

۷. اگر همین الان یک نفر قصد داشته باشد نیازهای تیم شما را برطرف کرده و به نوعی بر روی شما سرمایه گذاری کند، چه چیزهایی از او می‌خواهید؟ در مجموع فکر می‌کنید چه چیزهایی (عوامل یا امکاناتی) می‌تواند به رشد کسب و کارتان کمک کند؟

البته ما سرمایه گذار داریم و انواع نیازهایى که داشتیم از جمله سرمایه و نیاز به معرفى و پروموشن را بهشون اطلاع دادیم و باهم سر این موارد توافق کردیم. می‌تونم بگم که نیازهامون برای توسعه کسب و کارمون تقریبا مهیاست

۸. فکر می‌کنید چه عواملی ممکن است باعث شکست کسب و کارتان شود؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید؟ چه راهکاری برای مقابله با این عوامل در نظر دارید؟

بازار به شدت بر پایه اعتماد و اطمینان ساخته می‌شود. اگر هر استارتاپی نتواند اعتماد مخاطبانش را جلب کند، محکوم به شکست خواهد بود. البته قبل از جلب اعتماد نیازمند معرفی است. اگر استارتاپی نتواند خود را آنطور که باید معرفی کند، نمی تواند مشتری جذب کند.

معمولا این پروسه با شروع از یک تعداد محدود از مشتریان که اصطلاحا به اونها nich market می‌گویند شروع می‌شود. با یک میزان قابل قبولی از تقریب می‌توان گفت موضوع معرفی، به فعالیت‌های مارکتینگ و موضوع اعتماد به فعالیت‌های فنی باز می‌گردد.

در واقع شما اگر مارکتینگ قوی داشته باشید، می‌توانید خوب خودتان را معرفی کنید و اگر پشتوانه فنی قوی داشته باشید، می‌توانید به خوبی مشتریان را پیشتیبانی و اعتماد کاربران را جلب کنید. هرچند هر دوی این موارد کاملا به هم  وابسته هستند و وقتی به این موضوع فکر می‌کنید، می بینید این دو بخش مثل ماجرای مرغ و تخم مرغ درگیر یکدیگر هستند!

پس باید به همان نسبت که به مارکتینگ اهمیت بدهید به مسائل فنی نیز توجه کنید و برعکس!

۹. مطالعه چه کتاب‌هایی را به دوستانتان پیشنهاد می‌دهید؟ لطفا یک یا چند کتابی که از مطالعه آن لذت برده و نکات خوبی یاد گرفته اید را نام ببرید.

واقعیت اینه که من چند وقتی هست که شرایطش پیش نیومده تا کتاب بخونم. ما هر روز و اگه اغراق آمیز نباشه، هر ساعت در حال خوندن و یاد گرفتن از روی اینترنت هستیم. موضوعات متفاوت خیلی زیادی هست که گوگل می‌کنیم و می‌خونیم شون.

پیشنهاد می‌کنم خواننده هاتون هم سعی کنن اولا توانایی شون رو در خوندن متن‌های انگلیسی افزایش بدن، دوما فرهنگ یادگیری از گوگل رو در خودشون جا بندازن. دوره ای که ما زندگی می‌کنیم عصر “…google: how to” هست. البته با تمام این حرف‌ها، می‌خوام پیشنهاد کنم کاربراتون وبسایت داده فیلی رو بخونن و اگه انگلیسی می دونن https://www.entrepreneur.com/  هم خیلی پیشنهاد خوبیه. خودمم این سایت رو زیاد می‌خونم.

۱۰. و در نهایت به عنوان آخرین سوال، چشم انداز شما برای چند سال آینده چیست؟ به عنوان مثال ۵ سال آینده کسب و کارتان را به چه شکلی می‌بینید؟

ما نهایت تلاشمون رو می‌کنیم که کانگورو کاملا جا بیوفته و هدف اصلیمون هم این هست که ۵ سال دیگه، وبسایت داشتن بدون نصب ویجت های کانگورو و استفاده کردن از خدماتش، تقریبا بی معنی باشه.

توجه:

برای هرگونه سوال در زمینه گوشی و تبلت و برنامه های موبایل، می‌توانید با همکاران ما در "موبایل‌کمک" تماس حاصل نمایید.

تماس از سراسر کشور: 9099071015 (بدون پیش شماره و از تلفن ثابت)

تماس از استان تهران: 9092305296 (بدون پیش شماره واز تلفن ثابت)

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *